کاخ مرمر رامسر کجاست | تاریخچه کاخ شاه + قیمت بلیط + ساعات بازدید

7 دی 1401
0 دیدگاه
کاخ موزه رامسر 1521121131

کاخ مرمر، یکی از جاذبه‌های دیدنی رامسر و دیدنی های تاریخی برجسته ایران، در شهر رامسر  در استان مازندران واقع شده است. این کاخ با قدمتی از دوره پهلوی اول در یک باغ فراوان و سرسبز ساخته شده است. معماری منحصربه‌فرد و شکوهمند کاخ مرمر آن را به یک مکان بی‌نظیر برای عکاسی تبدیل کرده است. برای بازدید از این کاخ موزه می‌توانید اطلاعاتی درباره ساعات بازدید و هزینه بلیط را در اختیار داشته باشید تا سفرتان به رامسر را به خوبی برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: رامسر کجاست؟  

دانستنی کاخ مرمر رامسر:

کاخ مرمر رامسر در سال ۱۳۹۰ به عنوان پربازدیدترین موزه ایران شناخته شد.

کاخ مرمر رامسر کجاست؟ (مسیر دسترسی)

برای دسترسی به کاخ مرمر در رامسر، بعد از رسیدن به شهر، به سمت جنوب شرق در خیابان مطهری حرکت کنید. در میدان انقلاب، از خروجی اول خارج شده و وارد خیابان رجائی شوید. ورودی کاخ مرمر رامسر در همین خیابان قرار دارد و می‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

آدرس کاخ مرمر رامسر 534156341563321
برای پیدا کردن آدرس دقیق کاخ مرمر رامسر(کاخ شاه) روی نقشه کلیک کنید

زمان بازدید از کاخ مرمر رامسر

روزهای شنبه، در نیمه اول سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ امکان بازدید از این جاذبه دیدنی رامسر وجود دارد.  همچنین لازم به ذکر است در ایام سوگواری ساعات فعالیت این کاخ از 9 صبح الی 8 شب می باشد.

قیمت بلیط کاخ مرمر(کاخ شاه) رامسر سال 1402

  • برای گردشگران ایرانی ۸۴,۰۰۰ تومان
  • برای گردشگران خارجی ۵۰۰,۰۰۰ تومان
  • برای دانشجویان نیم‌بها
  • برای تور لیدر‌ها و کارمندان آژانس‌های مسافرتی رایگان

تاریخچه کاخ مرمر رامسر

تاریخچه کاخ مرمر به دوره قاجاریه (سدهٔ ۱۹ میلادی) بازمی‌گردد. این کاخ اصلی‌ترین ساختمان شهر رامسر بوده و در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به عنوان یکی از قصرهای تابعه استان مازندران ساخته شده است.این کاخ در سال 1312 شروع به ساخت شد و ساخت آن تا سال 1316 به طول انجامید. کاخ مرمر رامسر در دوره پهلوی اول به دستور رضاشاه ساخته شد. این کاخ بر روی تپه‌ای با منظره‌ای زیبا به دریا و جنگل‌های رامسر قرار دارد.

این کاخ در طول زمان اقامت موقت و چند روزه خانواده سلطنتی بود. در زمان محمدرضاشاه، ارنست پرون، همکلاسی شاه در سوئیس، تجربیات خود را در زمینه باغداری برای بهبود کاخ به اشتراک گذاشت. برق کاخ نیز توسط شرکت اشکودای چکسلواکی نصب شد. پس از انقلاب، کاخ مرمر به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی واگذار شد و به عموم دسترسی نداشت. در این دوران، وسایل داخل کاخ به تهران منتقل شدند. تصمیمات مهمی در این کاخ اتخاذ شده است و نخست وزیری جمشید آموزگار نیز در آنجا برگزار شده است.

بررسی اجمالی کاخ مرمر رامسر:

  • قدمت ساخت کاخ مرمر رامسر: دوره پهلوی اول به دستور رضاشاه ساخته شد.
  • سال شروع ساخت : 1312
  • سال پایان ساخت : 1316
فضای داخلی کاخ تاریخی مرمر 214153135132
دکوراسیون داخلی کلاسیک کاخ مرمر رامسر؛ کاخ شاه رامسر

معرفی عمارت کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمر رامسر شامل پنج موزه است، موزه اسناد، کاخ شاه، حمام رضا شاه، موزه مردم شناسی و موزه عاج، در واقعیت یک تجربهٔ هیجان‌انگیز و متفاوت است. این موزه‌ها با ارائهٔ آثار تاریخی، هنری و فرهنگی مختلف، شما را به جهانی جذاب و متنوع دعوت می‌کنند که حتی دوست نخواهید داشت پلک بزنید. همچنین، حیاط کاخ مرمر با گیاهان و درختان متنوع و زیبا، هر کسی را مسحور خود می‌کند.

آثار برجای مانده در کاخ مرمر رامسر:

  • آثار تاریخی
  • آثار هنری
  • آثار فرهنگی
حوض پر آب و درختان قدیمی در کاخ مرمر 75858274552
درختان تنومد در حوض پر آب کاخ موزه مرمر  یکی از جاهای دیدنی رامسر

علت نامگذاری کاخ مرمر نام های دیگر

نامگذاری کاخ به دلیل استفاده از سنگ مرمر در ساختمان و وجود چهار ستون مرمری و دو ببر مرمری در ایوان ورودی صورت گرفت. این کاخ با نام‌های دیگری نظیر کاخ استراحتی رامسر، کاخ سلطنتی رامسر، باغ رامسر، کاخ موزه مرمر، تماشاگه خزر، کاخ موزه رامسر، کاخ موزه مازندران رامسر و مجتمع فرهنگی موزه شهدای رامسر نیز شناخته می‌شود.

معرفی معماری کاخ مرمر رامسر

عمارت کاخ مرمر رامسر با زیربنای ۶۰۰ مترمربع، توسط معمار هوانس اونیک قریبیان و با نظارت معماران ایرانی و آلمانی ساخته شده است. این کاخ دارای طرح مستطیلی با سبک معماری مدرن و مجموعه‌ای از عناصر سنتی و مدرن است. نمای خارجی از سنگ مرمر سفید رگه‌دار ساخته شده است، با ستون‌های حجاری شده با طرح گل نیلوفر آبی. ورودی اصلی دارای درب‌های سنگی و ایوان با سنگ مرمر یک‌ پارچه است. ستون‌های ورودی با ارتفاع ۱۰ متر، با هنر حجاری تزیین شده و شکل هشت قوس نیم دایره دارند. مجسمه‌ها و حجاره‌های کاخ مرمر به‌وسیله دستگاه‌های مرمر تراش شده‌اند و به نظر می‌رسد حجاره‌های استفاده شده در این کاخ به‌صورت محلی تولید شده باشند، اگرچه برخی منابع نشان می‌دهند که دستگاه‌های مرمر تراش از ایتالیا وارد شده و تعدادی از کارگران ایرانی نیز در آموزش آن‌ها شرکت کرده‌اند.

توضیح اجمالی از کاخ مرمر:

  • مساحت زیربنا: ۶۰۰ مترمربع
  • ارتفاع ستون ها:ارتفاع ۱۰ متر
معماری تاریخی و قدیمی کاخ مرمر 465265225
نمایی از طراحی سنگ مرمر و مجسمه های شیر تراشیده شده در عمارت مرمر رامسر

 کف کاخ کاخ موزه

سنگ مرمر سفید با رگه‌های سرخ نیز در کف و برخی نقاط کاخ استفاده شده است. استفاده از سنگ مرمر در این کاخ، مانند ساختمان‌های دیگری همچون حرم امام رضا و حرم امام حسین، از مشهد به اینجا آورده شده است.

موزه های کاخ مرمر رامسر

1- موزه حمام قدیم یا موزه رضاشاه

حمام قدیم موزه رامسر در حمام ضلع جنوبی محوطه کاخ موزه رامسر واقع شده است. پس از عملیات مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد. این حمام دارای دو حوضچه است؛ یکی با آب گرم طبیعی معدنی و دیگری با کوره گرم شده. کاشی‌های استفاده شده در حمام قدیم بسیار زیبا هستند و از زمان ساخت تغییری نکرده‌اند. گرمایش حمام از آتش خانه با سوخت هیزم و آب آن از چشمه‌ای در جنوب غربی محوطه تامین می‌شده است. اما پس از تحویل کاخ مرمر به محمدرضا شاه پهلوی، تغییراتی در حمام صورت گرفت و سیستم گرمایش و سرمایش با موتورخانه جایگزین سیستم آبگرم کوره‌ای شد. حمام قدیم موزه رامسر امروزه به‌عنوان یک قسمت از موزه رامسر و با مجسمه‌های مومی، بازدیدکنندگان را به گذشته این بنا می‌برد.

ماکت افراد در حمام قدیم موزه رضاشاه 65652656526
بازدیدگردشگران از ماکت ها و وسایل ارزشمند حمام قدیم موزه رضاشاه در رامسر

2- موزه بین‌المللی عاج ایران

این موزه با زیربنای ۵۷۸ مترمربع در دو طبقه قرار دارد و بیش از ۳۰۰ اثر ارزشمند از عاج فیل را به نمایش می‌گذارد.  بنای موزه به تاج الملوک، همسر پهلوی اول، تعلق داشته است. این موزه به عنوان نخستین و تخصصی‌ ترین موزه عاج در خاورمیانه و ایران شناخته می‌شود و جزو کمترین موزه‌هایی است که آثاری از تمامی زیستگاه‌های فیل‌ها را در بر می‌گیرد. در این موزه می‌توانید آثاری از هنرمندان شرق و جنوب شرقی آسیا و آفریقا را مشاهده کنید.

 بیش از ۳۰۰ اثر ارزشمند از عاج فیل در موزه بین الملللی عاج ایران وجود دارد.

انواع مختلف از آثار ارزشمند عاج فیل در موزه بین المللی عاج ایران 5455626526
بازدید گردشگران از آثار ارزشمند موزه عاج ایران در  کاخ مرم رامسر؛ یکی از جاهای دیدنی مازندران

3- موزه مردم‌ شناسی رامسر

موزه مردم‌شناسی در یک ساختمان کوچک قرار دارد و بیش از ۷۰۰ قطعه از ابزارها، ادوات، اشیا و اموال فرهنگی و وسایل مردم‌شناسی را به نمایش می‌گذارد. موزه مردم‌شناسی رامسر توسط عیسی خاتمی بنا شده است. او در طول ۳۰ سال تمام آثار موجود در این موزه را جمع‌آوری کرده و در سال ۱۳۹۴ به عنوان موزه دار برتر خصوصی شناخته شد.

آثار ارزشمند و ماکت زن و مرد قدیمی 45665265
ماکت افراد با لباس محلی و آثار قدیمی و ارزشمند موزه کاخ مرمر؛ یکی از جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی اطراف کاخ مرمر رامسر

گالری تصاویر کاخ مرمر رامسر

مبلمان و صندلی های عجیب با شاخ حیوانات در کاخ مرمر رامسر 8478354465945501
مبلمان حیرت آور ساخته شده با شاخ حیوانات در کاخ قدیمی شاه رامسر؛ یکی از جاهای دیدنی مازندران
ظروف و سرویس پذیرایی عتیقه نگهداری شده در کاخ مرمر رامسر 434776863450
ظروف قدیمی و جام های شراب خوری کریستال نگهداری شده در کاخ مرمر رامسر
نمایی از درب ورودی کاخ مرمر رامسر و مجسمه های عظیم 646384685458
نمایی از درب ورودی کاخ مرمر رامسر و مجسمه های عظیم الجثه در سر در ورودی
ساختمان عظیم و زیبای کاخ مرمر رامسر 752848645341
رخم نمایی ساختمان باشکوه کاخ مرمر رامسر در دل کوهستان ها و جنگل های انبوه و سرسبز
بازدید شاه از کاخ مرمر رامسر در مازندران 54574584545648
عکس قدیمی از حضور شاه در کاخ موزه مرمر رامسر؛ یکی از جاهای دیدنی مازندران

ارسال دیدگاه