نگاهی بر تاریخچه رامسر | پیشینه شهر رامسر + آدرس دقیق

20 بهمن 1401
0 دیدگاه
پیاده روی احاطه شده با درختان بلندقامت و انبوه رامسر 2455705247052

رامسر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران واقع در بخش غربی آن است. این شهر در مجاورت استان‌ گیلان و قزوین قرار دارد و به عنوان بزرگترین شهر مازندران در این منطقه شناخته می‌شود. با وجود کوهستان‌ها، جنگل‌ها و دریا که در نزدیکی شهر قرار دارند، رامسر به لحاظ آب و هوا و زیبایی یک شهر منحصر به فرد در نیمه شمالی کشور محسوب می‌شود.

ساختمان ها و پوشش گیاهی سرسبز در کنار سواحل آبی رامسر 8546445448
ساختمان های احاطه شده با پوشش گیاهی وسیع و سرسبز و ساحل آرام شهرستان رامسر

رامسر کجاست؟

رامسر از شهرهای غربی استان مازندران بوده که مرز میان استان مازندران و استان گیلان را تشکیل داده است. این شهر از ناحیه شرقی به شهر شیرود و از ناحیه ی غربی به شهر چابکسر و دهستان اوشیان استان گیلان و از ناحیه جنوبی به کوه های البرز و از ناحیه ی شمالی به دریای مازندران متصل می شود.

آدرس دقیق رامسر روی نقشه 3415841585410
برای پیدا کردن آدرس دقیق روی نقشه کلیک کنید

آب و هوای شهر رامسر

رامسر با برخورداری از آب و هوای معتدل و مرطوب، جزء مناطق شمالی ایران است. این شهر در تابستان با دماها و رطوبت بالا مواجه می‌شود، در حالی که زمستان‌های آن نسبتاً معتدل هستند.

برای اطلاع از وضعیت آب و هوای شهر رامسر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

پوشش گیاهی و آب و هوای دلکش و آب های آبی و بیقرار شهرستان رامسر 524758745841510
پوشش گیاهی و سرسبز درکناردریای آبی بیقرار خالق آب و هوای معتدل رامسر

پیشینه رامسر

رامسر در زمانهای گذشته با نام شهرستان سخت سر معرفی می شد که در تاریخ 8/3/1314 هجری شمسی بر اساس مصوبه ای به شماره 318/6502 نام رامسر برای آن انتخاب شد. با توجه به آنچه در تاریخ ذکر شده است: تپوش آری- تپوری و تپرستان نامهای سرزمین شمالی بودند که ریشه در قوم تپور دارند.

“اسدالله عمادی” بر این عقیده است که نام این سرزمین در کتیبه های آشوری به صورت تپوش آری برای نخستین بار ذکر شده است. نامهای تپوری- تپورستان و طبرستان برای قرنهای متعددی بر روی قسمتی از استان مازندران بودند؛ این اسامی از قوم تپوری بر گرفته شده اند که بعد از اسلام با نام طبری معرفی شدند و پیش از ورود آریایی ها قومیت اصلی منطقه را در کنار آماردها در دست داشتند. در دوره قاجار رامسر روستایی کوچک در بخش غربی استان مازندران به شمار می آمد که در زمان دوره دولت پهلوی اول و سلطنت رضا شاه به یکی از بی نظیرترین شهرهای ایران تبدیل شد.

طبق گفته های تاریخ نویسان ارمنی درباره تاریخچه شهر رامسر:

در دوره ساسانی این سرزمین با نام تپرستان شناخته می شد. اما در سکه اسپهبدان طبرستان نام مازندران بصورت تپورستان نوشته شده است.

تصویر سیاه و سفید و قدیمی گرفته شده سواحل و پوشش گیاهی شهرستان رامسر 254572575242
تصویر سیاه و سفید و قدیمی از سواحل و پوشش گیاهی شهرستان رامسر

تاریخچه نامگذاری رامسر

همانگونه که گفتیم سخت سر نام قدیمی رامسر بوده که دلیل نامگذاری سخت سر مقاومت اهالی این منطقه به صورت سرسختانه با اعراب اعلام گردیده است. این شهر از توابع حاکمانی بود که بر شهرهای استان گیلان و استان مازندران حکومت داشتند.

با گذشت زمان بر قسمت غربی استان مازندران کنونی تا بخش لنگرودحاکمان رویان” تسلط پیدا کردند. این شهر در اواسط قرن 8 هجری قمری به یک حکومت مستقل با اداره شخصی به نام “سید رکابزن کیاحسنی” تبدیل شد که سفید تمشک حد غربی آن به شمار می آمد.

با ظهور حکومت زندیه سخت سر و تنکابن به استان گیلان ملحق شدند و فقط یک حکومت بر سراسر گیلان مسلط شد. اما در عصر قاجار این دوشهر (سخت سر و تنکابن)  از استان گیلان جدا گردیدند و ولایتهایی نظیر: گرجیان- کلاج کوه یا کلیجکوه و تنهیجان گسترش پیدا کردند و نسارود و قزوین مرز شرقی آن محسوب شدند.

نمایی از ساختمان عظیم هتل قدیم رامسر و پله های احاطه شده با درختان و گل های رنگارنگ 52478558475754
پوشش گیاهی سرسبز و چشم انداز باشکوه ساختمان هتل قدیم رامسر

 

ارسال دیدگاه