ناگفته هایی از تاریخچه تنکابن، شهر زیبای مازندران

9 بهمن 1401
0 دیدگاه
تاریخچه تنکابن 5145645453211

از شهرهای زیبای شمالی شهر تنکابن بوده که در استان مازندران قرار گرفته است، زیبایی های چشمگیر و سرسبزیهای وصف نشدنی و تاریخچه تنکابن باعث شده اند تا افراد بسیاری برای خرید آپارتمان در تنکابن اقدام کنند؛ اما شناخت در مورد این شهر یکی از اصول اساسی می باشد که ما در این مقاله ناگفته هایی از تاریخچه تنکابن، شهر زیبای مازندران را به تحریر در می آوریم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

تنکابن کجاست؟

تنکابن که از نظر گردشگری از شهرهای پرجمعیت غرب استان مازندران است در مسیر رشت-چالوس قرار گرفته است. تنکابن یا شهسوار مهد باغهای پرتقال- کیوی و چای معرفی می شود و انواع مختلف گلهای زینتی را پرورش داده و صادر می کنند و قطب پرورش ماهی به شمار می آید.

 تاریخچه تنکابن 879874654100554

پیشینه تنکابن

تنکابن که در گذشته با نام شهسوار معرفی می شد بعد از انقلاب نام شهسوار به تنکابن تغییر پیدا کرد؛ در زمان قاجار خرم آباد به عنوان مرکز شهر تنکابن شناخته می شد. قبل از اینکه تنکاین به دیلمستان پیوند بخورد با نام تنکابن معرفی شده است اما زمانی که در دوره های حکومت زندیه- افشاریه و صفویه به دیلمستان ملحق شد نام دلیلم خاصه برای آن انتخاب شد.مرکز شهر دیلم خاصه در زمان صفویان “فیض” نامیده می شد.

قبل از اینکه برای این منطقه نام تنکابن انتخاب شود مرکز و شهر را با نام “تنکا” می شناختند که در زمان معاصر به یکی از مراکز آزادی خواه تبدیل و در زمان حکومت رضا شاه نام بندر شهسوار برای آن برگزیده شد. سرزمین دیلم یا دیلمستان نام بخش شرق گیلان و غرب مازندران بودند که تا قرنهای 7 و 8 هجری قمری با این اسامی خوانده می شدند. اما زمانی که مغولها به این سرزمین حمله کردند و توانستند بر آن غلبه کنند و فتحش نمایند از مناطق کوهستانی به سرزمینهای جنگلی، پایگاه های قدرتی خود را منتقل کردند و نام گیلان را برای دیلم یا دیلمستان برگزیدند.

 تاریخچه تنکابن 56465878745621

دلیل نامگذاری تنکابن

با نگاهی به متون قدیمی نظیر کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان متوجه خواهید شد که مرعشی در نوشته ای از تنکابن برای شهرهای شمالی استفاده می کند. در کتاب سفرنامه مازندرانی که به زبان مازندرانی می باشد نیز چنین آمده است: پسوند «بن» به معنای پایین است پس لغت “تنکابن” به معنای “پایین تنکا” یا “زیر تنکا” می باشد.تنکابن تشکیل شده از “تنک آب بن” است که به معنای محلی بوده که جلگه ساحلی دریای کاسپین تنک می شود؛ در زبان مازندرانی تنگ به معنی کم و اندک است.

حد فاصله ساحل دریا با بن کوه “تنک آب بن” گفته می شود. برخی دیگر نیز بر این عقیده هستند که در فصل تابستان گرما و شرجی و در فصل زمستان سرمای بیش از اندازه شرایط کشاورزی را سخت و طاقت فرسا می کند به همین جهت تنکابن را برای آن انتخاب کرده اند زیرا “تن کاه” معنای کاهنده نیروی جسم و تن می باشد. ناگفته هایی از تاریخچه تنکابن، شهر زیبای مازندران گفتیم امیدوار هستیم با خرید آپارتمان در تنکابن زندگی شیرین را تجربه کنید.

 

ارسال دیدگاه