کتالم کجاست؟ | جاهای دیدنی | تاریخچه | سوغات | صنایع دستی | عکس

20 فروردین 1403
0 دیدگاه
بازدید زوج جوان در ارتفاعات کتالم 4987

آیا می‌دانید کتالم کجاست؟  آیا از تاریخچه کتالم دانشی دارید؟ آیا جاهای دیدنی کتالم را می‌شناسید؟

شهر کتالم، واقع در حاشیه جنوبی دریاچه خزر، با طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی، یک مقصد گردشگری آرام و دلنشین محسوب می‌شود این شهر با ارتفاعات ییلاقی، باغ‌های مرکبات و شالیزارهای برنج، فرصتی فراهم می‌کند تا افراد به گذراندن آخر هفته‌ای دلپذیر در طبیعت بپردازند. در ادامه آدرس و اطلاعات مفید از جمله: آداب و رسوم کتالم، جاهای دیدنی کتالم، سوغات و صنایع دستی شهر کتالم می‌پردازیم لطفا همراه ما باشید🙂

کوه های پاییزی در دل شهر کتالم، یکی از جاهای دیدنی رامسر 4586746
ارتفاعات کوهستانی در فصل پاییز و مشاهده شدن مرکز شهر از دور دست ها

شهر کتالم کجاست؟

کتالم (Katalom) در استان مازندران واقع شده و بین دو شهر تنکابن و رامسر قرار دارد این شهر تا تنکابن ۱۹ کیلومتر (۳۰ دقیقه) و تا رامسر ۱۱ کیلومتر (۲۵ دقیقه) فاصله دارد. واقع در غرب استان مازندران و جنوب شرقی رامسر، فاصله تهران تا کتالم حدود ۲۱۰ کیلومتر و از ساری حدود ۲۵۰ کیلومتر است. شهر کتالم از شمال به سواحل دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات روستاهای اربه کله، سر لیماک و لرسانور منتهی می‌شود. این شهر از غرب با تلخ آبرود و از شرق با روستای نیاسته و رودخانه نسارود محدود شده است.

فاصله کتالم با شهر های مختلف:

  • فاصله کتالم تا تنکابن: ۱۹ کیلومتر (۳۰ دقیقه)
  • فاصله کتالم تا رامسر: ۱۱ کیلومتر (۲۵ دقیقه)
  • فاصله کتالم تا تهران: حدود ۲۱۰ کیلومتر
  • فاصله کتالم تا ساری: ۲۵۰ کیلومتر

مسیر دسترسی به کتالم:

برای دسترسی به کتالم، از طریق جاده ساحلی (رامسر-تنکابن) به شهر می‌توانید برسید میدان دوراهی کتالم حدود ۱۶ کیلومتر غرب تنکابن و حدود ۱۰ کیلومتر شرق رامسر، در جاده ساحلی قرار دارد. برای رسیدن به مقصد، در این میدان وارد بلوار ۲۲ بهمن شده و بلوار را تا انتها ادامه دهید (حدود ۱٫۵ کیلومتر) تا به میدان کتالم برسید.

آدرس دقیق شهر کتالم روی نقشه
برای دستیابی به آدرس دقیق شهر کتالم روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه شهرکتالم

شهر کتالم تا سال ۱۳۲۰ خورشیدی جمعیت پراکنده‌ای داشت ولی با احداث کارخانه چای در این منطقه در سال ۱۳۴۲ خورشیدی، شهر به تدریج گسترش یافت و فضای شهری و مسکونی آن توسعه یافت. در دهه‌های اخیر، سادات‌محله نیز از قرن دهم هجری شمسی در مجاورت کتالم واقع شده و بسیاری از سادات این منطقه در محله‌ای به نام «بریشی» ساکن بودند. نام این شهر در گذر زمان از “گته لم” و “گتالم” به “کتالم” تغییر یافته است این نام از واژه‌های محلی به معنای “آب” و “زمین بزرگ حاوی آب راکد یا برکه” برمی‌آید. شهر کتالم در سال ۱۳۴۰ خورشیدی به شهر تبدیل شد و شهرداری کتالم و سادات‌محله در همان سال تاسیس شد در سال ۱۳۸۰، شهردار آن زمان نام شهر را به “سادات‌شهر” تغییر داد. این نام گرفته شده از حضور و زندگی فراوان افراد سادات در این منطقه است.


زمان مناسب برای سفر به شهر کتالم

شرایط آب و هوایی شهر کتالم  ابتدای بهار، به ویژه در ماه اردیبهشت، برای سفر به این منطقه بسیار مناسب است در این زمان، هوا خنک و دلپذیر است و میزان رطوبت آب و هوا کمتر از فصول دیگر است. همچنین، پایان تابستان و فصل پاییز نیز از دیگر زمان‌های مطلوب برای سفر به کتالم محسوب می‌شود، زیرا هوا به تدریج خنک می‌شود

کوهستان های سرسبز و مه آلود کتالم، یکی از جاهای دیدنی تنکابن 48674
دشت ها و کوهستان های مه آلود سرسبز در کنار کلبه چوبی کتالم

زبان مردم شهر کتالم

مردم شهر کتالم از زبان‌های محلی گیلکی، مازنی و تالشی برخوردارند به دلیل گذشته‌ی تاریخی کتالم که بخشی از دیلمان بوده است، مردم این منطقه به زبان گیلکی صحبت می‌کنند.


اقتصاد مردم کتالم

اقتصاد این شهر به کشاورزی، باغداری و دامداری وابسته است و محصولاتی همچون:

  • مرکبات
  • برنج
  • چای
  • ماهی پرورش داده شده و… موجود است
ریختن چای قرمز در لیوان یکی از سوغاتی های شهر کتالم 4897
چای خوش طعم و دلچسب، یکی از سوغات شهر زیبای کتالم

فرهنگ و آداب و روسوم شهر کتالم

جشن تیرگان یکی از آیین‌های محلی کتالم است که هر ساله با خواندن شعر و آوازهای محلی، پوشیدن لباس‌های نو و اجرای موسیقی جشن گرفته می‌شود. این جشن به دلیل داشتن دو روایت تاریخی مرتبط با شکست دشمنان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آیین‌های مرتبط با باران‌خواهی و آب نیز جزء فرهنگ مردم کتالم محسوب می‌شوند. مراسم ورف چال در اردیبهشت ماه به انبار کردن برف‌های زمستانی می‌پردازد آفتاب‌خواهی و شیلان نیز به دلیل تأثیر مستقیم بر فعالیت‌های کشاورزی در این منطقه، جشن‌هایی مهم و پرشور هستند.

لباس محلی بانو و سینی عید در دستانش در شهر کتالم 897967
لباس محلی زیبای بانوی بومی شهر کتالم، در عید نوروز

6 تا از جاهای دیدنی کتالم


1. چشمه آبگرم شهر کتالم وسادات شهر

چشمه آبگرم سادات‌شهر، یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان رامسر است این چشمه‌های آب گرم، با دمای حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد، از نوع گوگردی و حاوی کلر بی‌کربنات کلسیم هستند. برخی از چشمه‌های معروف در این منطقه شامل “اشکر گرما”، “کش” و “سنگ بنه” هستند. این چشمه‌ها برای درمان علائمی مانند رماتیسم، دردهای عصبی و عضلانی و تسکین تب بسیار موثر هستند طعم شوری آب از ویژگی‌های آبگرم‌های این منطقه است.

آدرس دقیق چشمه آبگرم سادات شهر: خیابان شهید باهنر، جاده اربکله

چشمه آبگرم سادات شهر و دیوار های آجری آن، یکی از جاهای دیدنی رامسر 89774
چشمه آبگرم سادات شهر با خواص درمانی عالی، یکی از جاهای دیدنی تنکابن

2. دریاچه سد میجران شهر کتالم

سد میجران با دریاچه ای که آب آن از رودخانه نسارود تامین می‌شود، یکی از بزرگترین سدهای خاکی ایران محسوب می‌شود این منطقه به وسیله جنگل‌های دالخانی و چشمه‌های طبیعی اطراف آن به یک مقصد گردشگری تبدیل شده است رودخانه نسارود که از میان جنگل‌های دالخانی عبور می‌کند.

آدرس  دقیق دریاچه سد میجران: جاده ساحلی، هفت کیلومتری غرب سادات‌شهر، هریس، جاده جنت رودبار، جاده تالش‌سرا

دریاچه سد میجران در کنار کوهستان ها 7486796
احاطه شدن دریاچه سد میجران در دل کوهستان های سرسبز کتالم

3. آبشار ممشلم کتالم

آبشار ممشلم با ارتفاع حدود 8 متر، در شهرستان رامسر واقع شده و یکی از بلندترین آبشارهای این منطقه است این آبشار در محیطی دل‌نشین و میان جنگل‌های انبوه جاذبه گردشگران را افزایش می‌دهد. آبشار ممشلم، یک فرصت عالی برای آب‌تنی و برپایی کمپ در میان طبیعت زیبا فراهم می‌کند.

آدرس دقیق آبشار ممشلم: شهر رامسر، کیلومتر سه جاده ساحلی، خیابان رمک

4. قلعه مارکوه کتالم

قلعه مارکوه در جنوب شرقی کتالم واقع شده و به قرن سوم هجری شمسی باز می‌گردد. معماری این قلعه نشانه‌هایی از دوران ساسانیان دارد و در دوره اسلامی بازسازی شده است. با وجود حصارها و برج‌ها، قلعه مارکوه در گذشته به کاربری نظامی دست می‌یافته است برای دسترسی به این قلعه، باید از مسیر پلکانی در میان جنگل و کوه حدود ۳۰۰ پله طی کنید.

آدرس دقیق قلعه مارکوه: بلوار ۲۲ بهمن، خیابان رجایی، جاده تلارسر، جاده مارکوه

قلعه ماروه در دل سرسبزی ها، یکی از جاهای دیدنی مازندران 569747
خلوت و تفریح دوستانه در ارتفاعات قلعه مارکوه در دل سرسبزی های شهر کتالم
قلعه اجری مارکوه، در زیر آسمان ابری 877878
قلعه مرتفع آجری مارکو، در ارتفاعات شهر کتالم

5. بقعه متبرک پلا سید و آقا بسمل کتالم

بقعه متبرک پلا سید پس از فوت آقا پلا سید در سال ۹۱۲ هجری شمسی شروع به ساخت شد و در سال ۹۱۸ هجری به اتمام رسید. این بقعه همراه با گورستان بزرگ و مسجد میرابوطالب قرار دارد. آقا بسمل، نوادگان آقا پلا سید و عارفی محلی بود که به ادبیات و شعر ایرانی مسلط بود بقعه زیبا و ضریح باقی‌مانده در این مکان، جذابیت ویژه‌ای به این جا افزوده است.

آدرس دقیق آقا بسمل: میدان آقا بسمل، خیابان دستغیب ششم، روبه‌روی آرامستان سادات‌شهر

6. دوشنبه بازار شهر کتالم

در کتالم و سادات‌شهر، هر دوشنبه و برخی اوقات چهارشنبه، بازار محلی برپا می‌شود که مردم بومی در آن محصولات محلی از جمله مربا، ترشی، شیر و ماست، ماهی، صیفی‌جات، و صنایع دستی مازندران را عرضه می‌کنند این بازارها فرصت مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و خوراکی‌های بومی منطقه فراهم می‌آورند.

آدرس دقیق دوشنبه بازار کتالم: خیابان شهید بهشتی، جاده دشت جلم

پرتقال های خونی در دوشنبه بازار کتالم مازندران 487478
تنوع میوهای تازه در دوشنبه بازار کتالم

صنایع دستی کتالم

  • چادر شب بافی:  زنان با استفاده از پارچه‌های رنگارنگ، چادرهای شب زیبا و منحصر به فردی می‌بافند این چادرها با طرح‌های بداهه و هنر دستی زیبایی بی‌نظیری به خود می‌گیرند و از آن به عنوان رومیزی یا روتختی نیز استفاده می‌شود. در کتالم، چادرشب بافی به لاون‌بافی هم مشهور است.
  • نمد بافی: صنعت نمد بافی در کتالم با بیش از ۲۰۰ سال سابقه، یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی منطقه است این هنر از پشم گوسفند تولید می‌شود و با استفاده از فشار، رطوبت و حرارت، نمد بافته می‌شود محصولاتی همچون کلاه، کوله، و زیرانداز از نمد بافی ساخته می‌شوند.
  • هم‌جوشی شیشه: هنر هم‌جوشی شیشه نیز از جمله صنایع دستی معروف کتالم است این هنر از ترکیب شیشه‌های رنگی با فرایند حرارتی جوش خورده و اشکال زیبا و خلاقانه ایجاد می‌شود. محصولات هم‌جوشی شیشه معمولاً تزئینی و زیبا هستند و سوغاتی‌های جالبی را به وجود می‌آورند.
  • مروار بافی: مروار بافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی مهم کتالم است از چوب نازک و زردرنگ مروار برای بافت محصولات مختلف استفاده می‌شود مروارهای با کیفیت از آن‌ها برای تولید گلدان و سبد استفاده می‌شود.
  • حصیر بافی
هم‌جوشی شیشه رنگین کمانی، حصیر بافی و چادر شب بافی یکی از صنایع دستی کتالم 489746
همجوشی شیشه، حصیر بافی و جادر شب بافی، یکی از صنایع دستی کتالم

سوغات شهرکتالم

علاوه بر صنایع دستی، کتالم میزبان خوراکی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای نیز می‌باشد شامل:

  • برنجک
  • پشت زیک
  • نان قتلمه
  • کوکی‌های شکلاتی و نارگیلی
  • زیتون
  • برنج و… از محصولات محبوب جهت خرید به عنوان سوغات معرفی می‌شوند.
ریختن چای قرمز در لیوان یکی از سوغاتی های شهر کتالم 4897
چای خوش طعم و دلچسب سوغات شهر زیبای کتالم

سخن نهایی

در شمال ایران، شهرهایی نزدیک به یکدیگر و جاذبه‌های گردشگری فراوان دارند کتالم، با نمک‌آبرود، جواهر ده، گرسماسر، و منطقه حفاظت شده بلس از جمله جاهای دیدنی مازندران است. این شهرها امکانات کاملی از جمله درمانگاه، فروشگاه‌ها و داروخانه دارند، که تجربه راحتی را برای گردشگران ایجاد می‌کند کتالم به بام سبز رامسر نیز نزدیک بوده و دسترسی آسان به تله‌کابین این منطقه فوق‌العاده زیبا را فراهم می‌سازد.

ارسال دیدگاه